Hamdi Nuhiju
“ O bir, këputi lidhjet me ar e argjend e shpëto,
Gjer kur do të mbetesh rob nën to?”
Kush mbajti lidhjet me ar e argjend, qe i humbur. Ari dhe argjendi si
pasuri të kësaj bote, dinë ta errësojnë mendjen dhe zemrën. Ata të largojnë nga
rruga Hyjnore. Presin në secilën dalje, dhe në çdo derë, për të penguar
zhvillimin tënd shpirtëror dhe intelektual. Simboli i tyre është shumë i thellë.
Më i thellë se mendimi i Mevlana Xhelaludin Rumit të shprehur në Mesnevi. A
mund që të mbash tokën, qiejt e hënën në zemër, duke mohuar dhe injoruar
Krijuesin e tyre? Njerëzit kanë lindur të lirë. Edhe zemrat njashtu. Si mund që
ta robërojmë veten për diçka të pavlefshme, të kësaj bote, të shkurtër, kur e
dimë se jemi krijesa të Zotit?
Pejgamberi Muhammed alejhi selam është lutur shpesh kundër varfërisë.
Sepse, varfëria të çon në kufër ( mos besim). Të bën rob të dinarit e dërhemit.
Në vend që ti ta robërosh dinarin dhe dërhemin, e të jesh pronar i tyre. A ka
lajthitje më të madhe, sesa robëria nën sundimin e dinarit? Këtë gjendje e
kupton çdo njeri. E di! Asnjëri, asnjëherë fatkeqësisht nuk e pranon. Nëse duam
të ndryshojmë, e kemi patjetër ta pranojmë gjendjen. Askush, nuk guxon që të jetë
kundër ndryshimit. Ai është i preferuar dhe urdhëruar. Po qe se duam, që të
ngelim në të njëjtën gjendje, madje edhe të zhytemi në të, nuk do të mund të
kuptonim asnjë fatkeqësi që do të na vinte në këtë botë. Realisht, nëna e të
gjitha fatkeqësive të njeriut në këtë botë është robëria nën dinar e dirhem.
Dikush mund ti numëroj, prostitucionin, alkoolin, urrejtjen, mos kryerjen e
urdhrave të Zotit, shpifjen, thashethemet. Në esencë, të gjitha këto janë
probleme të mëdha. Pika kyçe, kulminante që sjell të gjitha këto problemet dhe
edhe probleme tjera është vënia në shërbim të përhershëm të dinarit të
përkohshëm.
“O bir i Ademit! Sikur të më vish aq sa është toka me gjynahe, por kur më
vjen, më vjen pa ma shoqëruar në adhurim askënd do të të vijë aq sa është toka
me falje”- Hadith Kudsij.
Reflekto mbi këtë hadith kudsij, fjalë të Allahut. A nuk është shoqërim në
adhurim, robëria nën dinar dhe dërhem? Apo, ndoshta nuk e adhuron dinarin dhe
dërhemin?
Gjendja shpirtërore e secilit njeri duhet të jetë e pastër. Nuk duhet që të
krekosemi, e as që të molisemi karshi fantazmave të ndryshme që i krijojmë vet.
Prioritare është kjo gjendje, përderisa, ne jemi fillimisht shpirt pastaj edhe
trup. E çfarë kuptimi do të kishte shpirti pa trup?
Përgjigja e Bilall Habeshiut, është e mjaftueshme për secilin njeri:” Ti
mund ta posedosh trupin tim, por shpirtin tim jo. Ai është i robëruar, por jo
ndaj teje. Shpirti im është rob i Allahut”.
“Po u desh të derdhet deti në një qase;
Sa do nxërë? Kësmetin e një dite!”
Ende më kuptimplote është pyetja hipotetike e Mevlana Xhelaludin Rumit. Në
njërën anë e kemi detin, dhe në anën tjetër qasen. Njeriu i pangopur as me pak,
e as më shumë, tenton që detin ta derdh në qasen e tij. Fjala e tij, nuk është
në gjendje ta qetësoj gruan e tij, ndërsa ai tenton që ta zotëroj detin. Si
mund të jesh bindës ndaj fëmijëve tu, për ti pranuar këshillat e tua, kur
linde, jetove, e do të vdesësh me idenë e derdhjes së detit në qase?
Njeriu është një krijesë fisnike. Allahu e bëri mëkëmbës në tokë. Për hir
të tij, Ai, e nënshtroi botën. Njashtu, njeriu është edhe krijesë shoqërore.
Sikur të donte Allahu, do ta krijonte vet, atë, pa konkurrencë, pa njerëz
tjerë. Nuk do t`ia mundësonte shtimin, pasi që në këtë mënyrë do të krijohej
konkurrencë për të. Mirësitë e kësaj bote i takojnë njeriut. Ai, duhet që të
sillet me drejtësi në menaxhimin e tyre.
Paramendoni kur dikujt i besohet diçka, do të kujdeset për të, ose do ta
neglizhoje? Njeriut, iu është besuar toka. Duhet kujdesur për të, më mirë sesa
për gjërat që i posedon. Nuk bën për asnjë moment të vrapojë tek pjesa tjetër e
kulaçit. E as të pretendojë zotërimin e të pa zotëruarës.
Mesazhi i Mevlanas në këtë pjesë është i disa anshëm. Kësmeti i një dite, është
përcaktim për robin. Qysh me krijimin tënd, Allahu ta ka përcaktuar kësmetin.
Sa do të hash, sa do të kesh, sa do të jetosh. Në këtë rreth mund të
parashtrohet një pyetje hipotetike: Pse duhet të punojë njeriu, kur iu është
përcaktuar kësmeti? Për të logjikshmin vihet shpejtë tek përgjigja: A zbresin
para nga qielli? Po, ushqime? Ato që duhet ti hamë, a vijnë direkt në gojën tonë
dhe vet absorbohen, apo duhet bërë hapin, duke i marr ato, pastruar,
përgatitur, pastaj, aq sa e kemi rrësk, kësmet, të hamë? Ndonjëherë marrim shumë
gjëra për të ngrënë, po nuk kemi mundësi të gjithat ti hamë. Herëve tjera marrim
pak gjëra, prapë ngelemi të uritur. I njëjti ushqim që kemi ngrënë dikur shumë,
sot nuk po mundemi ta hamë as në masë të vogël. Pse? Njëra prej përgjigjeve të
mundshme është: aq sa e kemi kësmet të hamë nga ushqimet, do të hamë.
Të dalësh nga shtëpia, për të kërkuar rrizkun e Allahut është gjë e
urdhëruar. Do të punosh shumë, do të mundohesh. Bile do të përballesh edhe me
gjëra të padëshirueshme, natyrore, psikologjike, shoqërore, ndër njerëzore. Në
fund, rezultati vjen nga Allahu. More aq sa të dha Ai, përmes mundit tënd, të
shumtë ose të paktë.
Situatën mund ta vështrojmë edhe më ndryshe. Bota, ka pronar dhe punëtor.
Punëtorët shpesh herë punojnë shumë fish më shumë sesa pronarët e tyre.
Përfundimi i muajit tregon rezultatin ndryshe. Të ardhurat e pronarit,
logjikshëm janë më të mëdha, sesa të ardhurat e punëtorit. Kjo gjë, është
përcaktim i Krijuesit, në bazë të mundit të dhënë të njerëzve, duke i
shfrytëzuar të mirat e Zotit, por edhe aftësitë. Do të donim që detin ta fusnim
në qase, por me vete do të marrim vetëm kësmetin e një dite. Mesazhi është edhe
me i thellë. Në asnjë shkronjë të poezisë, nuk mund të gjejmë vend për të
papunin.
“Syri i lakmitarit kurrë s`ngopet dot.
Vetëm midhja e mbyllur mbushet me perla plot.”
Bota është e mbushur me lakmitar. Edhe rrethi jonë njashtu. Ndoshta, hera
herës edhe vet kemi rënë në grackat e lakmisë. Sikur të mendonim pak më ndryshe
do të kuptonim se kjo gjendje është shumë e vështirë. Esenca e saj është zjarr.
Si duket as fillimi e as fundi. Flakërues për sytë dhe trupin. Paramendoni
sikur të hidheshit në zjarr. Në momente të tilla do t`u përkujtohej urdhri i
Allahut për zjarrin, ndaj Ibrahimit a.s.
Momentet e vështira e kthejnë njeriun në vetvete. Ti përkujton ajetin
kur`anor, madje përmbledh edhe shumë hadithe të Resulullahut alejhi selam në
kokën tënde. Por, prapësitë nuk je në gjendje ti lësh. Je lëshuar pas tyre
sikur ujku pas gjahut. Kryhet një hulumtim i thellësishëm i gjahut, e pastaj
vjen përgjigja konkrete e ujkut. Po ashtu ti nuk gjen përgjigje për pyetjet që
të drejtohen.
Nëse dikush është i shpëtuar prej lakmisë, le të mi tregoj pretendimet e
veta të modestisë në jetë? Njeriut, iu janë bërë të dashura të mirat e kësaj
bote. Ai, nuk duhet që të hutohet pas tyre për t`i harruar të mirat e
përjetshme që i presin në Xhennet. Zhduket e mira me lakminë për të mirën. Ajo
humbet, shkrihet, përtypet, e bëhet pluhur. Sikur të mos ekzistonte fare. Pse
njeriu e dogji mirësinë që bëri, duke lakmuar në mirësinë që si është afruar?
Po edhe lakmimi për mirësinë që të është ofruar është gjë e urryer. Atëherë
kalohet prej fazës së lakmimit në fazën e vetëpëlqimit. Fillon që të rrjedh pa ndalim
pyetja hipotetike me dy pjesë të saj: a e di kush jam unë?
Ndonjëherë njeriu nuk e njeh vetveten. Ka nevojë shpirti, mendja e trupi i
tij për pyetjen: kush jam unë? Por jo, në kontekstin e vetëpëlqimit. Thjeshtë në
kuptimin e ndërgjegjësimit duhet kryer vetëkontroll. Kur e dimë se kush jemi
ne, për çka jemi krijuar në këtë botë, dhe ku do të shkojmë, lakmia nuk do të
kishte kuptim.
Duhet përcaktuar se jemi krijesa shoqërore dhe jo individuale. Individualja
humbet përskaj shoqërisë dhe kujdesit për të. Paramendoni sikur të
vetëflijoheshim për idealin më të madh. Ky akt do të kishte peshë vetëm në saje
të ekzistimit të konceptit krijesë shoqërore. Po, edhe lakmia fillon që të
përtypet e tendoset tek njeriu që jeton së bashku me tjetrin. Liria ime
përkufizohet deri aty, sa nuk cenohet liria jote. A është i drejtë ky mendim?
E drejta e posedimit të pronës në formë të kulaçit më të madh, më të vogël,
ose të super kulaçit, a nuk jepet nga Krijuesi i botëve? Përderisa këtë fakt
nuk ke mundësi ta mohosh as ti, atëherë si mund ta lakmosh atë që nuk të është
dhënë?
Njeriu duhet që të jetë i bindur, se Allahu nuk e lë askënd pa kulaç.
Dikush merr më shumë, dikush më pak, por asnjërit nuk i bëhet padrejtësi. Disa
punuan më shumë për tu pasuruar materialisht, të tjerët punuan më shumë për tu
pasuruar në dituri, të tretët, i përdorën dy anët, të katërtët nuk e kanë asnjërën
anë, por edhe ato jetojnë, frymojnë. Çfarë kuptimi do të kishte amaneti i Zotit
për përkujdesje mbi tokë, po qe se të mos ekzistonte kategori e njerëzve që do
të kanë nevojë nga pasuria e njerëzve tjerë? Kjo nuk është sprovë për grupin e
njerëzve të varfër, po për të pasurit.
Prandaj, njeriu që logjikshëm jeton në këtë botë, merr thundrat e lakmisë
dhe i hedh në oqean.
“Rrobagrisuri nga ashku në dashuri
Pastrohet nga lakmia e të tjera dobësi.”
Këtu gjendet pika kulmore e vargjeve të Rumit ( në këtë pjesë të
perceptimit tonë). Rruga e dashurisë fillon me njeriun dhe përfundon në
njeriun. Dashuri e cila dridh zemrat, mendjet dhe shpirtrat. Venat e trupit
lëkunden, e nyjet fillojnë që të vallëzojnë. Bota përreth çoroditet, e shpirti
absorbon. Pyetjet rrjedhin pa ndalim! Përgjigje për to nuk ekzistojnë. Po të
mos ekzistonte dashuria, çfarë kuptimi do të kishte pasuria, varfëria, mundimi,
perceptimi? Disa shkuan edhe më larg, thanë se nuk ka kuptim as njeriu pa
dashuri. Jeta, vdekja, bota, njerëzit, krijesat tjera, të gjitha janë krijuar në
saje të dashurisë.
Nuk nis asnjë proces në këtë botë, në saje të urrejtjes. Urrejtja,
hakmarrja, kërkimi i drejtësisë janë sinonime të luftës, ndërsa lufta është
tradhti sipas Pejgamberit Muhammed alejhi selam. Nëse në paqe, nuk lejohen që të
kryhen shumë gjëra, atëherë në luftë mund të kryhen ato.
Harfet e dëshirës së dashurisë janë të lyer me ngjyrën e pranverës. Sikur
bota të rrokullisej nëpër venat e gjakut të njeriut. Është e qartë se çdo
dashuri rikthen njeriun në esencën e
tij, në kozmosin e mendimeve dhe në mentalitetin e bashkëjetesës. Paramendoni,
ekzistencën e fesë islame pa perceptimin e dashurisë. Në Islam, qenia njerëzore
nuk humb nga individualiteti i tij, sa i përket përgjegjësisë dhe dhënies së
llogarisë. Secili njeri jep llogari për veprat e tij dhe të askujt tjetër. Por,
muslimanët, sipas Islamit janë bashkësi unike, vëllezër. Si mund ta perceptojmë
jetën në bashkësi pa konceptin e dashurisë?
Dashuria zëvendëson lakminë, sipas Mevlanas. Po, lakmia kjo dobësi, kjo
cilësi në njeriun, çfarë është?
Sipas fjalorit elektronik shpjegues me lakmi nënkuptojmë:” Dëshirë e madhe dhe e pangopur për ta pasur vetë diçka a
dikë, etje e pashuar për diçka; synim i padrejtë për të pasur diçka me çdo
mënyrë”, ndërsa në bazë të po të njëjtit fjalor elektronik shpjegues me termin
dashuri nënkuptojmë:” Ndjenjë e fuqishme,
e thellë që të lidh ngushtë me dikë a me diçka dhe që të bën ta duash me gjithë
zemër e të mos kursesh asgjë për të; miqësi e thellë dhe e çiltër; ndjenjë
pëlqimi, dashamirësie të përzemërt e adhurimi për dikë a për diçka.”
Dashuria dhe lakmia dy të kundërta me aq ngjashmëri. Shpesh here
keqinterpretohet nga njerëzit, qëllimisht ose pa qëllim. Të dyja janë të
lidhura edhe me pasurinë. Ndërsa maja e dashurisë, në kundërshtim me lakminë,
dhe me kthetrat e mirëqenies është lumturia.
Rrobagrisuri nga ashku në dashuri, lirohet nga lakmia e çdo dobësi.
Dashuria, sipas Mevlanas është katalizator që e çliron njeriun prej lakmisë e të
tjerave dobësi. Ti nuk mund të jetosh në ekstrem. Pa gjetur mesin, askush
askund nuk mund të jap mesazhin e mirëkuptimit, vëllazërisë, mirëqenies.
“Duaj dhe urrej me masë. Sepse mund të ndodh që armiku që dikur e patë
armik, të të shndërrohet në mik, dhe miku me të cilin ndave shumëçka të të bëhet
armik”-Pejgamberi Muhammed alejhi selam.
“I lumtur qofsh, o i lumi i dashurisë sonë,
O mjeku i të gjitha sëmundjeve tona!”
Në këtë pjesë të perceptimit, përmenden termet, i lumtur, lumi, dashuria,
mjeku, sëmundjet, të gjithat. Me të vërtet meriton bekimin nga ne, lumi i
dashurisë sonë. Fraza është shumë e thellë dhe dy kahesh. Lidhet me lumin si
rrjedh, po ashtu edhe si përmbajtje e nxjerr nga termi lumturi. I lumi, i
lumturi, janë dy gjëra gati të njëjta. Sidoqoftë, i lumtur është ai njeri që është
i dashuruar. Fatkeq është njeriu që nuk jetoi në suazat e dashurisë.
Dashuria është mjekim i të gjitha sëmundjeve. Në asnjë moment e në asnjë
kohë, njeriu nuk mund të gjendet i qetë, ose edhe nuk mund ti lehtësohen
dhimbjet, po qe se, tek ai mungon rrjedha e dashurisë.
Ideali i njeriut është lumturia. Ai jeton në këtë botë, duke shpresuar se
do të ketë një jetë të qetë, të lehtë, e pa shumë brenga. Njashtu shpreson se në
botën e përtejme do të shpërblehet, dhe kjo gjë tek ai krijon ndjenjën e
lumturisë.
Fytyrat e buzëqeshura të njerëzve në çdo gjendje, të pasur, ose në gjendje
të varfër, japin kuptimin e lumturisë. Jetuan shumë njerëz në këtë botë, pa gjërat
elementare të mbijetesës, por asnjëherë në fytyrat e tyre nuk u panë shenja të
mërzisë, ose të merakosje-s për këtë botë. Në asnjë moment nuk u mbyll asnjë
portë e tyre e mikpritjes, buzëqeshjes, harmonisë.
Në anën tjetër, dikush nuk di se si ti koordinoj parat që i ka, dhe për
asnjë moment të jetës së tij nuk ndjehet i kënaqur. Pejgamberi alejhi selam, i
dha një ilaç të varfërve, se si të ndjehen të kënaqur dhe të lumtur. Ata, u
ankuan se të pasurit ia shkuan të varfërve, përmes dhënies së pasurisë sadaka e
zekat. Ndërsa Pejgamberi alejhi selam ia mësoi dhikrin, si formë dhe si mënyrë
të barazimit me të pasurit në bërjen e veprave të mira.
Me pak, por i kënaqur me përcaktimin e Allahut. Ky është njëri prej
definicioneve të lumturisë. Shenjat e dashurisë mund të hetohen këtu, dhe jo
tek definicioni tjetër: Me shumë, i pakënaqur, dhe gjithmonë duke u ankuar.
No comments:
Post a Comment